Vanliga frågor

ProdukterOpen

Vad ska jag tänka på när jag beställer?

När du själv beställer ett nytt kök eller en lösning till garderober, grovkök eller badrum finns det olika saker du bör tänka på. Det kan vara sådant som sockelben, lister och annat som bidrar till att säkerställa att det färdiga resultatet blir som du önskat. Här nedan kan du se vilka varor du behöver komma ihåg att köpa när du ska lägga din beställning.

Kök: Välj först de skåp du ska ha, med rätt bredd och djup. Kom ihåg att välja alla skåp med samma front om inget annat önskas. Därefter ska du välja bänkskiva, diskho och armatur, ev. sockel och sockelben, passbitar mot vägg, belysning till överskåp och vitrinskåp, handtag samt eventuella extra tillbehör till skåpen, som bestickindelare, avfallssortering eller karusell till hörnskåpet.

Badrum: Välj först de skåp du vill ha, med rätt bredd och djup, och var uppmärksam på om det finns plats för ett handfat. Välj sedan handfat eller bänkskiva och blandare, samt ev. sockel och sockelben, passbitar mot vägg, belysning, spegel, handtag och ev. extra tillbehör till skåpen.

Grovkök/ tvättstuga: Välj först de skåp du ska ha, med rätt bredd och djup. Därefter ska du välja bänkskiva, diskho och armatur, ev. sockel och sockelben, passbitar mot vägg, belysning till överskåp och vitrinskåp, handtag samt eventuella extra tillbehör till skåpen, som tvättkorg eller hållare till dammsugarslangen.

Garderober: Välj de skåp du vill ha samt ev. sockel och sockelben, passbitar mot vägg, belysning, handtag och ev. extra tillbehör som exempelvis klädstänger.

Vilka produkter kan jag köpa i HTH:s webbutik?

Du kan köpa alla varor som finns i standardsortimentet för HTH Gör det själv. Alla skåp hos HTH Gör det själv är omonterade och levereras i platta paket. Du kan dessutom köpa ett antal olika vaskar, speglar, blandare samt tillbehör till kök, badrum och garderober. Skjutdörrsgarderober, bänkskivor med specialmått, specialprodukter samt särskilda vitvaror kan bara köpas i HTH Gör det själv-butiker. Vill du ha färdigmonterade skåp som kan anpassas på många olika sätt hänvisar vi till HTH Köksforum.

Har Gör det själv-produkterna online samma höga standard som annars hos HTH?

Ja, det är exakt samma produkter som säljs online som i våra butiker. Skåpen levereras omonterade i platta paket, precis som när du handlar i en HTH Gör det själv-butik. HTH tillverkar alla köksskåp och laminatbänkskivor på de egna fabrikerna i Danmark, vilket bidrar till att säkerställa den höga standard och enhetliga kvalitet som du är van vid från HTH.

 Finns produkten i webbutiken även i lager i min lokala HTH Gör det själv-butik?

Vi kan tyvärr inte garantera att alla produkter som visas finns i lager i alla våra butiker. Du kan dock kontrollera lagerstatus i din lokala butik på ett enkelt sätt genom att klicka på varan. Lagerstatusen uppdateras varannan timme. Du kan fortfarande beställa en vara för hämtning i butik, även om den inte finns i lager. Den beräknade hämtningstiden är cirka 8 arbetsdagar.

Vad bör jag tänka på när jag köper sockel?

När du köper varor som kräver en sockel måste du också komma ihåg att köpa sockelben.

Ingår monteringsbeslag vid köp av överskåp?

Ja, monteringsbeslag ingår med alla överskåp.

BetalingOpen

När dras beloppet från mitt bankkonto efter att jag har köpt mina produkter?

Beloppet reserveras på ditt betalkort, men dras inte från ditt bankkonto förrän produkterna har hämtats eller skickats.

HTH använder det kända betalsystemet DIBS. Systemet uppfyller alla säkerhetskrav.

Kan jag få mitt köp finansierat?

När du handlar hos en HTH-butik – oavsett om det är hos HTH Köksforum eller en HTH Gör det själv-butik �� kan du få ditt köp finansierat utan räntor och avgifter. Du kan läsa mer om finansiering här. Köper du varor via vår e-butik kan köpet inte finansieras.

 

LeveransOpen

Kan jag själv hämta min beställning vid onlineköp?

Nej, vi levererar till din adress.

Vart kan jag få min beställning levererad vid onlineköp?

Vi levererar i hela Sverige med undantag för icke-brofasta öar. I dessa fall sker leveransen till närmaste hamn enligt överenskommelse, oavsett vilken adress som står angiven på orderbekräftelsen.

Finns varan i lager?

Alla Gör det själv-varor samt ett antal olika bänkskivor, blandare och andra tillbehör finns i lager i våra Gör det själv-butiker. Monterade skåp, dvs. skåp som beställs i en HTH Köksforum-butik, är inte lagervaror. Dessa varor tillverkas och levereras direkt från fabriken.

Kan jag följa min orderstatus vid onlineköp?

Du får ett spårningsnummer på din beställning samma dag som varorna skickas från vårt centrallager. 

Måste jag veta i förväg om luckorna ska vara höger- eller vänsterhängda?

Alla våra luckor kan roteras 180 grader, eller så har de monteringshål på båda sidor.

Mottagning av varorOpen

Vad ska jag göra när jag får mina produkter?

När du får dina varor ska du omedelbart kontrollera att allt har levererats och att det inte finns några synliga skador på produkter eller emballage. Upptäcker du skador eller att något saknas ska du omedelbart kontakta chauffören och HTH.

MonteringOpen

Hur monterar jag produkterna?

Har du själv valt att stå för monteringen är det ditt eget ansvar att produkterna monteras korrekt. En utförlig monteringsanvisning medföljer varje produkt. Alla monteringsanvisningar finns även online.

VH-7 monteringsanvisningar

Hur installerar jag vitvaror och vvs?

Följ installationsanvisningarna som medföljer de enskilda produkterna. För vissa produkter krävs installation av en auktoriserad installatör.

Har du valt att själv stå för monteringen har HTH inget ansvar för att monteringen har utförts korrekt.

Kan HTH hjälpa till med monteringen av mitt kök?

Ja, HTH är experter på kök och kan ta hand om allt från mätning till montering. Väljer du att låta HTH stå för monteringen av ditt kök erbjuds du dessutom smartcare. Kontakta din närmaste HTH Köksforum-butik för mer information om montering och smartcare.

Vad är smartcare?

Har du köpt ditt kök i en HTH Köksforum-butik och låtit HTH stå för monteringen erbjuds du smartcare. Smartcare är en kostnadsfri serviceöversyn som utförs 12 månader efter ditt köp och som ser till att allt är som det ska.

Garanti och reklamationOpen

Vilken garanti har jag?

HTH erbjuder 5 års garanti på skåp och fronter, både utvändigt och invändigt.

På alla trådvaror och rörliga delar, som exempelvis skenor, gångjärn mm. erbjuds 25 års garanti.

Garantin gäller dock inte om produkterna inte underhålls enligt beskrivningen eller om de inte monteras på det sätt som anges i monterings- och underhållsvägledningen.

Hur reklamerar jag när jag har handlat i e-butiken?

Om du hittar fel eller brister hos dina varor ska du informera HTH omedelbart efter att du har upptäckt felet/bristen. Kontakta HTH:s kundservice eller din närmaste HTH butik. De kan ge dig råd om hur du går vidare.

Kan jag returnera produkterna?

Kan jag returnera produkterna? Ja, när du handlar hos HTH Gör det själv i e-butiken, har du alltid 14 dagars full returrätt. För att utnyttja returrätten ska du meddela att du önskar returnera en viss vara inom 14 dagar efter att du har mottagit din order. Du måste använda standardformuläret. Därefter har du 14 dagar på dig att returnera produkten/produkterna. Du kan också returnera produkten i din lokala HTH butik.

Har du köpt dina varor i vår e-butik får varan inte vara skadad, och monteringen får inte ha påbörjats. Om så är fallet har du försämrat varans värde. Har du frågor som rör returnering kan du alltid kontakta HTH:s kundtjänst eller närmaste HTH butik och få råd.

HTH erbjuder landstäckande returrätt.

RitprogramOpen

Var kan jag hämta verktyget?

HTH SmartDesigner kan hämtas enkelt från webbsidan för SmartDesigner. Dina sparade ritningar kopplas till ditt konto, vilket innebär att du kan hitta dem i programmet från valfri dator förutsatt att du har loggat in på ditt Mitt HTH konto.

Hur får jag hjälp med att rita mitt kök? / Jag har skapat en snabbritning och skulle vilja ha synpunkter från någon.

Du kan använda live chat-funktionen på webbplatsen eller kontakta en butik direkt. Du kan självklart också tala med någon av våra experter genom att besöka din lokala butik, som du kan hitta här.

Hur delar jag min ritning med en specifik butik?

Klika på 'Boka ett möte'-knappen i SmartDesigner eller i områadet 'Mina Ritningar' under Mitt HTH på webbplatsen för att boka en tid med någon av våra köksexperter. De tar emot din ritning och listan över produkter, och därefter är de redo att diskutera din design med dig. Du kan också använda live chat-funktionen.

Välj material till alla projekt

Du kan alltid gå in på projektsidan och se dina förslag, och där startar du varje projekt genom att välja material. Du kan ändra dina val ända fram till köpet.

Hur får jag en offert på mitt kök?

I HTH:s SmartDesigner kan du se kostnaden för det kök som du designar högst upp till höger på skärmen, och under Min sammanfattning får du en ospecificerad prislista.

Varför skiljer sig onlinebutikens pris från priset i ritverktyget?

Priset i HTH:s SmartDesigner är detsamma som för tryckta kataloger och prislistor, men ibland har vi kampanjer i butikerna. Därför kan priset variera något när du lägger varan i varukorgen. Var noga med att klicka på knappen ”Visa pris i e-butik” under Min sammanfattning, så ser du ditt onlinepris.

Kan jag få mitt kök levererat?

Ja! I varukorgen väljer du leveransmetod högst upp till höger på skärmen. Därefter kan du se hur priset justeras automatiskt.

Vad händer om något inte finns i lager i min butik?

Vi beställer produkten, och du kan se hur lång tid det kommer att ta. Sedan ser vi till att hela din beställning är klar för hämtning samma datum. Behöver du något mer, så kontaktar du butiken.