HTH har erövrat svenskarnas kök – och hjärtan

Framgångarna på Stockholm Furniture Fair, där besökarna visade ett stort intresse för dansk köksdesign, visar att den danska kökstillverkarens förstått den svenska marknaden och valt rätt verksamhetsstrategi.

”Vi fick verkligen en bekräftelse på att vi levererar något alldeles speciellt både vad gäller rådgivning, kvalitet och design”, säger Ulrik Skou Severinsen, marknadsansvarig för HTH Sverige. ”De fem mässdagarna har också visat att vi gjorde rätt då vi för många år sedan bestämde oss att finnas lokalt på marknaden.”

Sveriges 21 HTH-butiker drivs som franchiseföretag, och det har visat sig ha många fördelar inte minst för kunderna. Den decentraliserade organisationen ger HTS:s butiker en gedigen lokal förankring, som i kombination med franchisekonceptets flexibilitet ger butiksägarna optimala förutsättningar att i ett mycket tidigt skede medverka i projekteringsfasen för nya bostäder.

Nära samarbete med kunden

Det resulterar ofta i ett nära samarbete mellan kunden och den lokala HTH-butiken, vilket bland andra Innovation Properties från Stockholm upplever som en klar fördel.

”Förutom att HTH levererar vackert designade kvalitetsprodukter som passar utmärkt i vårt koncept, där vi utifrån kundens önskemål levererar lägenheter av mycket hög kvalitet, upplever vi också att det är en stor hjälp att stå i direktkontakt med den lokala HTH-butiken”, säger Johan Bondebjer, delägare till Innovation Properties. ”De har en väldigt bra produktkännedom och kan hjälpa till med luckfärger, vitvarutyper och så vidare i samband med beställningen. Det är värdefullt.”

Samtidigt nämns också HTH:s distribution, som är ganska unik på den svenska marknaden, som en bidragande faktor till att svenska företagskunder väljer kökslösningar från HTH. När man köper ett kök från HTH får man nämligen inte bara innovativ dansk design av hög kvalitet. Man får det också levererat dit det ska användas.

Mer än stilren design och smarta lösningar

”När vi levererar ett HTH-kök blir det lättare för kunden på alla sätt”, säger Anders Blomqvist, VD för HTH Odenplan i Stockholm. Våra chaufförer arbetar enbart med möbeltransporter, vilket minimerar risken för transportskador. De levererar också köket på plats. Inte bara till porten där kunden måste ta hand om lastpallarna, utan ända in bostaden där köket ska monteras – även om den ligger på 12:e våningen.”

HTH har funnits i Sverige i över 40 år och har därför stor erfarenhet av den svenska marknaden. Den danska kökstillverkaren skiljer sig från sina konkurrenter genom att inte bara erbjuda hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser, utan också lokal närvaro och unika logistiklösningar.

För mer information, kontakta Ulrik Skou Severinsen, marknadsansvarig för Sverige, på telefon +45 4060 3670 eller via e-post till .

FAKTA om HTH

HTH grundades av bröderna Hans Henning och Tonny Haahr år 1966. I dag har HTH mer än 1 200 medarbetare och finns representerat i fyra länder med cirka 120 inspirerande butiker. HTH Kök kan förutom köksinredning även leverera inredning till badrum och garderober samt projektlösningar till företag i större och mindre omfattning.

HTH är en del av Nobia Danmark A/S, som ingår i den svenska koncernen Nobia AB. Nobia AB är en av Europas ledande kökstillverkare med 20 starka varumärken.

HTH och Innovation Properties

HTH har sedan 2015 levererat kök till Innovation Properties samtliga bostadsprojekt i Sverige. Det Stockholmsbaserade företaget projekterar lägenheter av mycket hög kvalitet utifrån kundens önskemål. Här har HTH:s modeller varit de kök som bäst lever upp till Innovation Properties krav på kvalitetskök i gedigna material med hög funktionalitet och stilren design. Hittills har HTH levererat 158 kök, ofta i extra hög standard med t.ex. färgade luckor och bänkskivor i carraramarmor, till Innovation Properties fastighetsprojekt.